04 juni 2011

Het Tropische Noorden

Als je thuis zit te wachten omdat je toekomstige baan nog minimaal een week vooruit wordt geschoven en de weersverwachting zou zelfs een ijsbeer doen rillen, wat doe je dan? Juist, je pakt het vliegtuig en gaat een weekje verkassen naar zonnigere oorden. Zo bevonden wij ons in de situatie dat we op vrijdagmiddag bedachten dat we niet nog een week in een donker hok wilden zitten, terwijl we toch echt hier in Australië waren gekomen om te genieten van dit mooie land met al die schitterende natuur om ons heen.
Tussen het moment van de eerste gedachte aan een tropisch woud en een zonnig strand en de daadwerkelijke vluchtbevestiging zaten niet meer dan twee uur. Het enige nadeel was dat de geplande zaterdagavond drinken met Adrian daardoor niet tot in de hele late uurtjes zou doorgaan. We vlogen immers om 9.15 uur op zondagochtend.

Het mag inmiddels bekend zijn dat we hier vlak onder de aanvliegroute van het vliegveld wonen. Nienke zwaait namelijk regelmatig naar boven, om een warm welkom te geven aan de velen tegen de vliegtuigraampjes aangeplakte toeristen, die op het punt staan om het Australische continent te betreden. De weg naar het vliegveld duurde door onze gunstige ligging slechts een kwartier, mede omdat George (onze huisgenoot) zo vriendelijk was om ons weg te brengen. Met twee grote tassen vol met kledingstukken voor het geval het koud is ’s avonds, of als we op stap willen, of als het gaat regenen, checkten we in bij de binnenlandse terminal en nog voor de middag goed en wel begon, was het zonnebrillen op en warme schoenen uit: we waren aanbeland op flipflop-terrein!

Day 1 - Sydney to Cairns   Day 1 - Sydney to Cairns

Day 1 - Sydney to Cairns

Met onze respectabele leeftijd van 27 jaar, vonden we onszelf nog best jong genoeg om met zes anderen op een hostelkamer te liggen. De vergaarde wijsheid over het backpacker bestaan zou ons inziens toch immers een verrijking vormen voor de onervaren begin-twintigers. Maar we kregen toch wel wat scheve blikken van de kamergenoten, die als avondeten een paar lepels pindakaas hadden genuttigd, bij het bekennen van onze relatief rijpe status.

Cairns ligt op drie uurtjes vliegen ten noorden van Sydney in de staat Queensland, op slechts een uurtje varen van het Great Barrier Reef. Dit is het deel van Australië dat aan begin dit jaar nog voor een groot deel is overstroomd. Maar van die ramp was werkelijk helemaal niets te merken. De economie van het stadje draait het eigenlijk om twee dingen: toeristen en studenten van medische opleidingen. Aan de Esplanade, een grote boulevard, vind je tientallen cafés, restaurants, bars en hostels naast elkaar. De andere kant van de boulevard is ingericht als groot park met vaste barbecueplekken en een zoutwater lagune die vrij toegankelijk is om in te zwemmen. Wij kwamen hier voor slechts twee dagen en al gauw hadden we een dagtrip geboekt om te gaan zeilen en snorkelen aan het Great Barrier Reef.

Day 1 - Cairns Day 1 - Cairns
De Lagoon en het naastgelegen park in Cairns

De catamaran waar we mee zeilden had een capaciteit van 90 personen en voer ons naar Michaelmas Cay, een piepklein eiland in het rif vol met vogels en naar Paradise Reef. We hebben daar de hele middag gesnorkeld tussen de mooiste vissen, het kleurrijkste koraal, grote roggen en met gigantische schildpadden, die je bijna kon aanraken. Een heerlijke zonnige dag waarbij we goed aan onze kleur konden werken.

Bij terugkomst hadden we bedacht dat we naar het noorden van Queensland wilden rijden om meer van de stranden en de natuur te zien. En na een beetje onderzoek bleek dat de goedkoopste manier was om een Spaceship te huren voor de vijf resterende dagen. Spaceships zijn een soort mini kampeerbusjes ter grote van een MPV waar je met twee man in kunt slapen. Ze zijn knal oranje (!) en hebben een koelkast, twee mobiele gaspitten en alle andere campingtoebehoren om zorgeloos te kunnen rondtoeren. We bespraken samen met de verhuurder een routeplan en konden snel op weg.

Day 3 - Port Douglas Day 7 - Drive to Cairns
Links rijden was even wennen - de automaat was daarentegen heerlijk!

Het mooie van Queensland (en andere grote delen van Australië) is dat je in principe overal mag kamperen waar je wil. Je kunt gerust op een willekeurige parkeerplaats gaan staan en er zal niemand zijn die je wegjaagt. Wij kozen ervoor om wel op vaste campings te gaan staan, simpelweg omdat we zelf geen douche hadden en een beetje beschutting wel prettig vonden.

De eerste toerdag hebben we boodschappen gedaan om te kunnen barbecueën, gezwommen op het verlaten Ellis Beach, hebben we de zon onder zien gaan in het prachtige Port Douglas en zijn we in het donker geëindigd op een camping in Wonga Beach. We werden bij onze overnachtingsplek welkom geheten door een oud vrouwtje die een complete feesttent voor 100 man aan haar caravan had  gebouwd. Al waggelend met een zaklamp, schuifelde ze voor onze auto uit om de plek aan te wijzen waar we konden slapen. Aan haar loopje te zien, was het feestje in de tent al enige tijd in volle gang. We sliepen pal aan het strand en konden via het sunroof van onze auto de hele nacht genieten van de heldere sterrenhemel, het leek haast vakantie.

Day 3 - Ellis Beach

Day 3 - Ellis Beach Day 3 - Ellis Beach
Even heerlijk genieten op Ellis Beach
Het is winter, dus geen 'Marine Stingers' (gevaarlijke kwallen) meer
en alleen maar een paar ongevaarlijke 'crocs' op het strand

Day 3 - Port Douglas Day 3 - Port Douglas

Day 3 - Port Douglas
Port Douglas

Day 3 - Wonga Beach

Wonga Beach

In het ochtendgloren zagen we pas echt hoe prachtig de ligging van deze camping was en daarvan kregen we alle benodigde energie om die dag flink te gaan wandelen in het regenwoud van het Daintree National Park. Via een veerpont bereikten we het natuurgebied dat bij veel backpackers op het programma staat en we kwamen onderweg dan ook de ene na de andere kampeerbus tegen, in de meest wilde kleurencombinaties. We bereikten al snel onze eerste stop: het Daintree Discovery Centre, alwaar we gewapend met een boekje een flinke les over de flora en fauna van het regenwoud ondergingen. Iedere twee stappen stond er wel een nieuw bordje bij een andere boom met weer een dikke alinea tekst. Zo leerden we in één dag meer dan in vier jaar biologie op de middelbare school.

Day 3 - Daintree
Het prachtige Daintree National Park

Day 4 - Daintree Discovery Centre  Day 4 - Daintree Discovery Centre

Day 4 - Daintree Discovery Centre

Je komt de raarste dingen tegen in de jungle!

Het viel ons op dat we overal werden gewaarschuwd voor de Cassowaries (Kasuarissen), dat zijn grote vogels die niet kunnen vliegen. Kennelijk zijn die beesten zo gefrustreerd over hun mankement, dat iedereen in hun buurt kan worden aangevallen, ook mensen. Ze hebben vlijmscherpe klauwen en een behoorlijke hoorn op hun hoofd en kunnen behoorlijk boos kijken. En uiteraard waren wij zo gelukkig om tijdens onze bescheiden wandeling over de Jindalba Boardwalk, gezellig drie van die monsters tegen te komen op slechts een paar meter afstand. Wat volgde was een zenuwachtige filmscene vol met fluisterende kreten als “oh god, we gaan dood!” en “hier gaat nooit iemand ons vinden...”.
Het heeft behoorlijk spannende beelden opgeleverd, maar we hebben het overleefd. Dat we later nog een verdwaalde Dingo zagen jagen op een sappige kip, kon ons weinig enthousiast meer maken, we waren snel verwend van al die wildheid om ons heen.

Day 4 - Jindalba Board Walk

Day 4 - Jindalba Board Walk - Cassowary

De dag eindigde met een welverdiend ijsje, gemaakt van tropische vruchten bij de Daintree Ice Cream Company. Daar kregen we ook een plattegrond van hun terrein, zodat we zelf konden rondlopen tussen de meest bijzondere tropische fruitbomen.
Daarna een bezoekje aan het strand van Cape Tribulation, het meest noordelijke punt van onze reis. Maar omdat de zon al hard richting de zee zakte, besloten we om hier de volgende dag terug te komen. Tijd om te barbecueën!

Day 4 - Daintree Ice Cream Company

Dit zit boordevol fruit, dat zuig je er echt niet zomaar uit!

Day 4 - Daintree Ice Cream Company Day 4 - Daintree Ice Cream Company

Day 4 - Daintree Ice Cream Company Day 4 - Daintree Ice Cream Company
Nog meer bijzondere tropische verrassingen

Day 3 - Wonga Beach Day 5 - Cape Tribulation Day 3 - Wonga Beach
Deze foto's hebben geen causaal verband

Cape Tribulation was het meest noordelijke punt van onze rondreis. Het is een baai van ongeveer vijf kilometer lang met een groot verlaten wit zandstrand. Helaas is dit gebied sterk in trek bij krokodillen, dus zwemmen is er behoorlijk gevaarlijk. We werden geadviseerd om dan ook alleen bij laagtij te gaan wandelen, aangezien de kans op een ontmoeting met die groene rakkers dan het kleinst zou zijn.

Day 3 - Daintree

Day 4 - Cape Tribulation

Day 4 - Cape Tribulation Day 4 - Cape Tribulation

Day 4 - Cape Tribulation - Marrja Boardwalk

Cape Tribulation

Day 5 - Mossman Gorge Day 5 - Mossman Gorge
Mossman Gorge

Onze vervolgroute zuidwaarts betekende dat we een flinke afstand moesten overbruggen. We planden een tussenstop in Mossman (zie boven) en reden door richting Mareeba, zo’n 40 kilometer verder. Het was fantastisch om te zien hoe het landschap veranderde van tropisch naar Outback. Zonder het echt te beseffen bevonden we ons ineens in een gebied met vuurrood zand, termieten heuvels en witte eucalyptusbomen. Maar met de natuur veranderen ook de mensen.
Ons hoofddoel, The Coffee Works, wat in de boekjes beschreven staat als “het Disneyland voor koffiedrinkers” en waar ik al dagen over liep te stuiteren, bleek gesloten na vier uur ’s middags. We zochten ons onderkomen op de lokale camping in Mareeba, waar we vriendelijk welkom werden geheten door een mevrouw met zes grote honden, die eruit zag alsof ze nooit verder dan de lokale dorpskroeg was geweest. Na een paar nieuwsgierige blikken van de “langkampeerders” (lees: tuig met huis op wielen) die onze campervan iets te interessant vonden, werden we gedirigeerd naar een plekje langs de rivier, daar mochten we staan voor de nacht. Onze plek lag aan de afgrond van de camping, met het water zo’n tien meter dieper in het dal. Om eventuele nachtelijke ‘geintjes’ van de locals te voorkomen, trok ik daarom de handrem van onze campervan nog maar wat strakker aan.

Nu was het eindelijk de tijd voor de Coffee Works! Ondanks dat we compleet vreemd in dit gebied waren, reed ik er zonder routebeschrijving ineens naar toe. Alsof de geur en het verlangen naar een goeie bak pleur mij blind leidde naar de plek die toch wel echt als een walhalla werd beschreven.
De rondleiding duurde precies anderhalve minuut, langer was ook niet verstandig geweest. Overal waar ik keek, stonden koffiepotten (21 in totaal!) met verschillende smaken en mijn handen trilden van opwinding om het veel te kleine kartonnen proefbekertje tot aan de rand te vullen! Waar de rest van de bezoekers eerst naar het koffiemuseum ging, stonden ik meteen vooraan bij de sterkste espresso die ze hadden. Nienke ontfermde zich over de vier soorten thee en twaalf soorten chocola die ook tot het assortiment behoorden. Genieten! Twee uurtjes later en met buikpijn van alle cafeïne en chocolade stonden we weer buiten. Oh ja, dat museum was ook erg gaaf (maar wel een beetje bijzaak).

Day 6 - Mareeba - The Coffee Works
Nick = Happy

Day 6 - Mareeba - The Coffee Works Day 6 - Mareeba - The Coffee Works
Nienke = Happy

Day 6 - Mareeba - The Coffee Works
Nick: "Oké. Jij rijdt."

We hadden nog een flinke afstand af te leggen op deze één na laatste dag en er stonden ook nog een behoorlijk aantal te bezoeken plekken op ons programma. Lunchen deden we bij Lake Eacham met de restjes van onze opgebouwde voorraad: pasta salade, noodles en een oud broodje met plastic kaasplakjes, een vreemde maar toch zeer smakelijke combi. Het meer had een paar platforms waar mensen op lagen te zonnen en waar vanaf je het water in kon duiken. Wij besloten om het droog te houden en begaven ons naar de ‘turtle lookout’.
Gewapend met al onze camera apparatuur hoorden we opeens gegil, er bleek een python (!) onder één van de picknick tafels te liggen zonnen. Het beest was ruim een meter lang en zag er goed gevoed uit. Maar Australisch als de mensen die het beest als eerste opmerkten waren, bleken we ons geen zorgen te hoeven maken: “No worries, you won’t die if he bites you. Well… it’ll hurt and you’ll still need to see a doctor, but you’ll be fine.” Ja ja, zeer geruststellend. Nou, die stond weer mooi op ons lijstje, check! Nu maar even naar de schildpadden kijken.

Day 6 - Lake Eacham (Crater Lakes National Park) Day 6 - Lake Eacham (Crater Lakes National Park)

Day 6 - Lake Eacham (Crater Lakes National Park)
Goedemiddag!

De rest van de middag zijn we vooral bezig geweest met het bezichtigen van diverse watervallen en hippe standen op onze fototoestellen uitproberen. Er was onder andere een waterval circuit van 16 kilometer dat je per auto kon afleggen. Daarnaast bezochten we de beroemdste boom van het gebied: de immense Figtree die zó uit de Lord of the Rings film kon zijn geplukt.
Het tempo zat er zo goed in dat Nienke inmiddels ook kon vloeken op ‘langzame’ verkeersdeelnemers, die met te weinig snelheid door deze heuvels probeerden te rijden. Het was meer een kwestie van onvermogen van het voertuig dat ze bestuurden, die oude wicked campers hebben nou eenmaal de motor van een oude naaimachine, maar we waren erg blij met de inhaalstroken op de snelwegen.

Day 6 - Ellinjaa Falls
Ellinja Falls

Day 6 - Mungalli Falls
Mungalli Falls

Day 6 - Millaa Millaa Falls Day 6 - Millaa Millaa Falls Day 6 - Millaa Millaa Falls
Milla Milla Falls

Day 6 - Curtain Fig Tree

Day 6 - Curtain Fig Tree Day 6 - Curtain Fig Tree Day 6 - Curtain Fig Tree
Letterlijk een gordijn van takken

We trakteerden onszelf voor het laatste avondmaal op een goeie hamburger en een portie fish and chips bij de plaatselijke cafetaria in het dorpje Babinda. Het alternatief was een met te veel TL-balken verlichtte eettent met de naam “The Munchies” wat je kan vertalen als “De Vreetkick”. Zelden hadden we zo snel onze keuze gemaakt. Het lokale groepje hangjongeren wat het zicht op onze campervan blokkeerde maakte ons nog even ongerust. Immers, het dorp zag eruit alsof ze hier ongeveer alles konden gebruiken, dan wel konden verkopen. Gelukkig konden we nog op vier wielen wegrijden. We eindigden deze dag op een camping in Bramston Beach, wederom pal aan het strand, waar we tijdens het bekijken van de sterrenhemel werden vergezeld door Lilly, de lokale viervoetige campingterriër.

De campingbeheerster had ons verteld dat we ons niet hoefden te haasten ’s ochtends. Het maakte haar niet uit of we iets later zouden vertrekken dan wat de normale uitchecktijd was. Wij waren blij dat we de hele afstand van ons schema hadden kunnen afleggen en konden dus rustig alles voor een laatste keer inpakken. Ook nu waren onze campingburen weer nieuwsgierig genoeg hoe we dat toch allemaal deden in deze ‘compacte’ auto. Tja, niet iedereen kan een acht meter lange caravan achter z’n Land Rover hangen, sommige mensen hebben niet de luxe van zo’n goeie trekhaak.

Day 6 - Josephine Creek

Josephine Falls

Day 7 - Bramston Beach Day 7 - Bramston Beach

IMG_0071 IMG_0072 IMG_0070
Bramston Beach (en fish&chips!)

Onze laatste tussenstop vóór de definitieve terugkeer in Cairns was bij de Boulders (grote maaskeien) nabij Babinda. Ze waren hier niet vies van een extra waarschuwingsbordje om ons er op te wijzen dat er toch echt mensen konden verdrinken in deze stromende rivier.

Day 7 - The Boulders (Wooroonooran National Park) Day 7 - The Boulders (Wooroonooran National Park)

Day 7 - The Boulders (Wooroonooran National Park)  Day 7 - The Boulders (Wooroonooran National Park)

Day 7 - The Boulders (Wooroonooran National Park)

Tja, toen we de rivier zagen, konden we dat zelf op zich ook wel bedenken, maar goed, toeristen waren kennelijk dom genoeg om tóch hun kansen te wagen. Wij niet, wij hebben ervoor gezorgd dat we veilig onze campervan weer op z’n adresje hebben afgedropt.
De airportshuttle stond ook al weer te wachten om ons terug te brengen naar het vliegveld en binnen een mum van tijd zaten we weer in de lucht en keken we neer op de tropen van Queensland. We vlogen terug naar het zuiden, terug naar de winterse kou van Sydney.

Day 7 - Flight to Cairns

Sjon!

De vakantie zat er op, hoewel ons verblijf in Australië door veel mensen als één grote vakantie wordt gezien. Maar vanaf nu moest er toch echt werk gemaakt worden van werk vinden…