Landeninformatie



























































Klimaat
India heeft een tropisch klimaat, maar kent drie seizoenen: The hot, the wet en the cool.
  • Het hete seizoen begint in het noorden in februari. In mei / juni wordt het op de Gangesvlakte makkelijk 40ºC en zoek je liever de koelere regionen op (zoals de Himalaya en Sikkim in het noorden, het hoger gelegen gebied rond Mount Abu, of Ooty en Kodaikanal in het zuiden)
  • Eind mei begint the wet. De Moesson komt binnen vanaf het zuidwesten. Het regent niet de hele dag, maar wel elke dag met hevige buien. De meeste regen valt in juli en augustus. De regenperiode duurt het langst in het zuiden maar naar het noorden toe wordt deze periode korter en er valt minder neerslag.Van half oktober tot eind december heeft de zuidoostkust te maken met de noordoost-moesson die veel nattigheid met zich meebrengt.
  • In oktober eindigt de moesson en begint the cool. De natuur is groen maar je hoeft niet bang te zijn voor een stortbui.
Kleding
De kleding die in India door de bevolking gedragen wordt, hangt af van de plaats die je bezoekt. Een aantal authentieke kledingstukken zijn bijvoorbeeld: een Sari (lange lap stof die door vrouwen gedragen wordt als jurk), Salwar Kameez (een kledingstuk dat door moslima's en sikhvrouwen gedragen wordt), Kurta (lang overhemd, gedragen door mannen), Dhotti (witte lap stof die mannen om hun taille knopen en die tot de enkels reikt) en een Longhi (een gekleurde Dhotti). 
Als toerist is het aan te raden (zeker als vrouw) je armen en benen te bedekken. Kies voor los zittende kleding die niet de vormen van je lichaam accentueren. 


Keuken
In India vind je veel soorten rijst, granen, aardappelen, groenten, specerijen en verse kruiden die tot Garam Massala's (aromatische mengsels) gemalen worden. Dit verschilt per streek. Verder vind je veel Curry'sTandoori'sTikka's en Kofta's die met rijst, roti of vers brood gegeten worden. Daarnaast worden veel peulvruchten en kaas gebruikt en wordt er gebakken in Ghee (geklaarde boter) en olie. 
Traditioneel wordt er in India met de rechterhand gegeten, omdat de linkerhand als onrein gezien wordt.

Gezondheid
Aangeraden vaccinaties zijn:
Buiktyphus, Hepatitis A en DTP. Soms worden ook 
Hepatitis B, Rabiës, TBC en Japanse Encefalitis aangeraden. Laat je adviseren door specialisten bij bijvoorbeeld de GGD. 
Veel reizigers krijgen last van diarree, omdat eten niet altijd even hygiënisch wordt bereid en het water niet schoon is. Daarnaast moet je insectenlotion met DEET meenemen tegen de muskieten (Er komt op sommige plekken malaria voor!). Tegen uitdroging neem je ORS. 


Vervoer
De trein is het meest gebruikte transportmiddel voor de lange afstand in India. Het treinverkeer wordt door het hele land verzorgd door het overheidsbedrijf Indian Railways. Het spoorwegennet doorsnijdt het hele land en heeft een totale lengte van 63.140 km. Treinen zijn een aantal dagen van tevoren te reserveren.
Lees meer over de trein en andere vervoersmiddelen op Around The Globe


Geld
De roepie is de munteenheid van India. Eén roepie is honderd paise. De volgende munten worden gebruikt: 10, 25 en 50 paise en 1, 2 en 5 roepie. Het papiergeld is beschikbaar in 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 500 en 1000 roepie. Let goed op papiergeld dat met een plakbandje gerepareerd is. Dit geld is namelijk niet meer geldig.


Visum
Je komt India niet in zonder een van te voren geregeld visum. Het Indiaase visum (single entry) is 3 maanden geldig vanaf het moment van afhalen. Houdt er dus rekening mee dat je het visum niet te vroeg ophaalt. De voorwaarden voor Indiase visa veranderen haast elke dag, dus zorg dat je je goed inleest!


Video
Chris Zegers bezocht voor RTL Travel de 'Gouden Driekhoek' in Noord-India (Delhi, Agra en Jaipur). Een leuk verslag om te bekijken!


Meer informatie
Lees uitgebreide informatie over deze en andere onderwerpen over India op: Around The Globe







































































Klimaat
In de steden is oktober t/m mei de beste periode om Kathmandu en omgeving te bezoeken. December en januari zijn hierbij de koudste maanden. Juni t/m september is het regenseizoen.
In de bergen is oktober t/m november de beste periode om een trekking te gaan maken (droog en helder). Later in het jaar zijn door de vele sneeuwval bepaalde trekkings niet meer mogelijk. Februari t/m april wordt het minder koud, maar is het minder helder. In mei t/m september valt er veel regen en er zijn bloedzuigers.
De Terrai  is het gedeelte van Nepal dat aan India grenst. Dit is allemaal laag land, het is hier altijd warm. Oktober t/m februari is de beste periode om dit gebied te bezoeken (minste regen).


Gezondheid
Voor heel Nepal worden vaccinaties tegen Buiktyphus, Hepatitis A en DTP aangeraden. Soms wordt ook de vaccinatie tegen Hepatitis B, Rabiës, en TBC aangeraden. Malaria komt voor in de Terrai. Laat je voorlichten door een gespecialiseerde instantie als de GGD. Neem zeker insectenlotion met DEET mee. Tegen uitdroging gebruik je ORS. Reizigersdiarree komt ook veel voor.
Wanneer je in Nepal ook de Himalaya ingaat, is het zaak om jezelf goed te informeren over hoogteziekte.


Geld
De officiele munteenheid van Nepal is de Nepali Rupee. Er zijn muntjes van 1,2,5 en 10 rupees. Daarnaast zijn er bankbiljetten. De grootste is 1000 rupee maar deze is lastig te wisselen buiten Kathmandu.


Visum
Het visum voor Nepal is heel eenvoudig binnen een paar minuten te regelen bij het Nepalese consulaat aan de Keizersgracht 473 in Amsterdam. Elke werkdag open van 10.30 - 13.00. Je kunt het visum ook ter plekke aanvragen op het vliegveld van Kathmandu.


Annapurna Circuit


Prijs
Voor de trekking ben je ongeveer 635 US dollar voor 18 dagen kwijt (2 personen). Dit is voor 1 gids, 1 drager, alle accommodatie, eten en drankjes en pauze. Je krijgt geen geld terug als je de tocht sneller uitloopt.


Regelen
Je kunt alles via een tourbureau laten regelen, maar je bent goedkoper uit als je zelf alles regelt. Vraag mensen die net terugkomen van een trekking om advies.
Je kunt je gids/drager (gids is niet echt nodig) een vast bedrag per dag betalen (ongeveer 7 euro) en je eigen accommodatie kiezen. Dan bepaal je zelf of je een keer duurder/goedkoper wilt eten of slapen.


Route
Er is slechts een route dus verdwalen kun je bijna niet. Je zal niet de enige zijn die de wandeling doet, komt voldoende mensen tegen die dezelfde kant op lopen en die je steeds weer tegen zult komen in de tea houses, bij eten, stops etc.
Volg in principe de massa of vraag de weg. In reisgidsjes kun je wel zien hoe lang het nog duurt tot het volgende dorp. Je kunt vaak ter plekke een 2e hands gids kopen, vaak met tips erin geschreven.
Reisschema van de websites 'Royal Mountain' 'Nepal Trekking' en 'Explore Himalaya'.


Reisduur
Het Annapurna Circuit is goed binnen 3 weken te lopen (ongeveer 18 dagen), houd er wel rekening mee dat je toch wel 6,7 uur per dag moet lopen, maar dat hoort erbij.


Omgeving
In het begin wandel je langs een mooie ijsblauwe rivier, groene bossen, groene en gele rijstvelden, kleine dorpjes. Wanneer je hoger komt verandert de natuur in naaldbomen, dennenbomen en natuurlijk een beter uitzicht op de toppen van de Annapurna bergen. De twee dagen naar de top van de Thorung La zijn hoofdzakelijk over barre gronden en her en der stukken ijs. De afdaling is een zware belasting op je benen en je knieën, door grind, ijs, stenen...


Overnachting
Hostels is een heel groot woord. Ze noemen het zelf teahouses, soms niet meer dan een huisje met kieren soms wel iets dat voor een hostel door kan gaan.
Er is vaak genoeg plek, prijzen van ongeveer 50 cent tot 2,50. Om de twee uur kom je wel een klein dorpje tegen waar je een hapje kunt eten, wat kunt drinken, je kaart moet stempelen of kunt overnachten.


Eten en drinken
Onderweg is aardig wat te koop, maar hoe hoger je komt, hoe meer ook de prijzen stijgen.


Hoogteziekte
Wat betreft de hoogteziekte, luister naar je lichaam. Zodra je hoofdpijn krijgt doe het dan rustiger aan en rust even uit, ga niet verder omhoog tot het weggetrokken is. Het hoeft niet direct hoogteziekte te zijn, zorg dat je ruim voldoende drinkt want je hebt veel meer water nodig dan normaal.
Neem je lichaam serieus, er sterven jaarlijks een aantal toeristen aan hoogteziekte!


Water
Water kost niets. Het is overal te vinden in de beekjes. Gewoon wat druppeltjes chloor er in en na een 1/2 uur heb je drinkwater. Je kan alvast wennen in je plaatselijke zwembad.
Er zijn na een paar dagen drinkwater stations, waar door middel van zonnepanelen het water gefilterd is en veilig om te drinken. Je kunt daar je flessen laten vullen. Uiteraard kost het wel wat, maar voor de lokale mensen is het ook goed dat ze hier veilig water kunnen krijgen.Daarbij zorg je er zo voor dat je vervuiling door rondslingerende lege flessen tegen gaat. Iets in de 'vuilbak' deponeren in de plaatselijke dorpjes heeft geen zin. Die kieperen die toch leeg ergens achter een berg.


Materiaal
In de wijk Thamel in Kathmandu kan je alles kopen wat je nodig hebt voor een trekking. In Pokhara is ook veel te koop, maar niet zo uitgebreid als Kathmandu. Veel is fake, voldoet voor een trekking van 2-3 weken, maar er is ook merkkleding te koop en in alle maten. Na de trekking kan je de kleding weer verkopen. Neem niet teveel mee, zeker niet als je zelf gaat dragen!
- Bergschoenen koop je thuis en loop je 2 à 3 maanden in. Kies voor B of C categorie.
- Wandelstokken zijn handig als je weet hoe ze te gebruiken. Je wandelt dan bijna letterlijk op handen en voeten met als voordeel dat je je last verdeelt.
- In het 2e gedeelde van de tocht (Jomson trek) loop je door een rivierbedding waar vanaf 's middags harde winden kunnen zijn. Je gezicht wordt dan gezandstraald indien je geen sjaal, muts en bril hebt. Wel een coole ervaring. Muts & sjaal te koop voor ongeveer € 1,50.
- Handschoenen, regenbroek, voetcovers: € 7,00.
- Je hebt absoluut een donzen slaapzak nodig. Je krijgt deze niet op je slaaplocatie. Slaapzak kan je makkelijk in Kathmandu of Pokhara huren voor ongeveer € 1,00 per dag. Je kunt je gids dit ook laten regelen. Neem zelf wel een lakenzak mee voor in je slaapzak, wel zo schoon. Zorg wel dat je er een aanschaft/huurt bij een betrouwbaar adres.
- (dons)Jas is te huren voor ongeveer € 1,00 per dag.
- Neem het liefst zelf een winddichte en waterdichte jas mee. Na de pas zijn er een paar dagen waar een heel koude wind waait tussen de bergen door komt.
- Thermo-ondergoed is onontbeerlijk (met name voor 's nachts maar als je erg hoog komt ook overdag lekker). Te koop (shirt lange mouw & lange broek) voor ongeveer € 10,00.
- Buitenbroek. Kies voor een winddrichte warme (ski-achtige)broek. Ligt aan het seizoen of je hem echt nodig hebt.
- Regenkleding (regenbroek is prima alternatief voor wind- en waterdichte broek)
- Hoogtepillen te koop voor ongeveer € 3,00.
- Iodine te koop voor ongeveer € 7,00 per potje (2 potjes is meer dan genoeg)


KAARTEN

Klik voor een vergroting

 
 


Meer informatie
Lees uitgebreide informatie over deze en andere onderwerpen over Nepal op: Around The Globe
















































































FIJI
Top





TRIBEWANTED PROJECT

Tekst en Foto's: Nienke Krook

De basis is een online sociaal netwerk met een thuishaven in de ‘echte wereld’ – een eiland in de Stille Oceaan. Op het internet wordt er gestemd over alle zaken die op het eiland aan het licht komen, van het starten van projecten tot het kiezen van een nieuw stamhoofd. Tegen betaling kunnen leden ook een bepaalde tijd op het eiland doorbrengen. Tribe Wanted is een zelfvoorzienend ontwikkelingsproject, een avontuurlijke vakantie en een culturele ontdekkingstocht. A Tribe Is Wanted.

Vijftien minuten uit de noordwestkust van Fiji’s twee na grootste eiland Vanua Levu, ligt het kleine, maar bijzondere eilandje Vorovoro. Het wordt maar zelden aangegeven op kaarten en tot april 2006, toen werd aangekondigd dat het eiland plaats zou bieden aan een ‘uniek sociaal experiment’, was daar ook geen enkele reden toe.
Vorovoro is geen doorsnee vakantie-eiland, het is voor velen juist een plaats om even te ontvluchten aan de drukke buitenwereld. Een eiland waar de tijd precies zal zijn wat je ervan maakt, maar dat altijd een onvergetelijke indruk zal achterlaten.







Een paradijs in aanbouw
Bij de start had niemand het succes van het TribeWanted project durven dromen. De tegenslagen die de toen 26-jarige Britse oprichters Ben Keene en Mark Bowness te verduren kregen, gingen van geldgebrek tot een staatsgreep in Fiji zelf en zorgden voor een stop in aanmeldingen, maar met de komst van een internetverbinding op het eiland en berichtgeving in de real-life televisieserie Paradise or Bust (BBC, 2006), kregen de eilandbewoners eindelijk een eerlijke kans hun verhaal met de rest van de wereld te delen.
Met ruim 6000 online deelnemers en bijna 1800 eilandbezoekers in de leeftijd van 2 tot 67 jaar, mag TribeWanted een succes genoemd worden. “We willen voordeel halen uit de digitale wereld waar we nu onze ‘tweede’ levens leiden om de ‘eerste’ levens van onszelf en die van anderen beter te maken”, aldus Keene over zijn project.

Bijzondere ontmoetingen
De manier waarop Keene en Bowness aan Vorovoro gekomen zijn, is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Via Google kwamen ze, met net genoeg geld op de bank voor een retourticket, in Fiji terecht. Ze gingen in gesprek met landeigenaar Ratu Apenisa Uate Bogiso (‘Tui Mali’) en zijn broer Poasa, die met vrouw en kinderen op Vorovoro wonen.

Tui Mali en goede vriend Tevita Ratu hadden al jaren het plan een toeristisch project op Vorovoro te starten, maar zagen ook wat er met andere eilanden in Fiji gebeurd was. Ze wilden de grond van hun voorvaderen niet verliezen aan een groot hotelcomplex of jachthaven en waren daarom zeer te spreken over het voorstel van de Engelse jongens. Op basis van een handdruk en het presenteren van een ‘tambua’ (een walvistand, het historische middel om in Fiji een contract te bezegelen) werd de overeenstemming bereikt.
Tevita Ratu is zeer te spreken over de opzet van het project: “Ik ben ontzettend trots dat mensen uit de hele wereld komen om onze tradities te leren en onze manier van leven eigen te maken. Mensen uit heel Fiji vragen me hoe we dit gedaan hebben. Ze hebben het programma op televisie gezien en ze hebben iedereen de meke (een traditionele dans) zien doen, terwijl ze zelf de meke niet eens meer kennen. Het is hun eigen erfgoed en deze mensen houden het in stand. Grote stamhoofden willen nu langskomen om het met eigen ogen te zien.”





 
De meiden van Vorovoro voeren voor een enthousiast Fijisch publiek
een 'meke' op tijdens 'Macuata Day' in Nadouri, een dorp gelegen op het vasteland.


Wonen op een verlaten eiland
Het kamp is niet veel groter dan een half voetbalveld, maar heeft verschillende slaapruimtes (van boomhut tot familiehuis), compost toiletten, douches, een keuken en een paar grote eettafels. Bijna alles is gemaakt van materiaal dat op het eiland gevonden is. Het leven is basic, maar je vindt er alles wat je nodig hebt.





Links: Chief's Bure. Rechts: Family Bure.


Een dag op Vorovoro begint met een korte vergadering in de ‘Grand Bure’. Dit enorme gemeenschapsgebouw, dat door eerdere TribeWanted leden compleet met de hand op traditionele wijze gebouwd is, vormt het centrale ontmoetingspunt. De stam en Team Fiji (de vaste groep van ongeveer 15 lokale bewoners die door de week op het eiland aanwezig zijn), verdelen de huishoudelijke taken en bekijken wie er aan een project mee wil helpen. De projecten variëren van onderhoudsklussen en kunstprojecten tot grote ondernemingen als het bouwen van een huis of windturbine.
In culturele workshops krijgt de stam les in zang, dans, taal, speervissen en koken. Naast wekelijkse snorkel- en wandeltochten is er genoeg tijd om te relaxen in een hangmat of een partijtje volleybal te spelen.

Kava sessies
Het drinken van kava (‘yaqona’ op Fiji) speelt een grote rol in het sociale leven en gaat gepaard met een hoop gelach, gezang, gitaarmuziek en goede gesprekken. Kava wordt gemaakt van de gedroogde en fijngestampte wortel van een peperplantensoort, dat vermengt met water een modderig uitziend drankje oplevert en een lichte gevoelloosheid aan je tong teweeg brengt.
Andere genotsmiddelen zul je op Vorovoro niet aantreffen, alcoholgebruik wordt door de meeste Fijiërs afgekeurd en het meebrengen van drugs is op het eiland ten strengste verboden.





Tribewanted brengt de oude gebruiken van Fiji weer terug door tijdens kavasessies een aantal belangrijke gedragsregels te hanteren.


Bewust leven
Vijf keer per dag wordt de stam voorzien van verse maaltijden. Groentes en fruit komen van de markt in Labasa of uit de eigen moestuin. Tegenwoordig kun je de hele wereld in de supermarkt vinden, maar op Vorovoro leer je dat je eigen omgeving genoeg te bieden heeft en daarmee het milieu minder belast.
Globaal bewustzijn staat hoog op de agenda van TribeWanted, bezoekers worden op verschillende manieren attent gemaakt op hun manier van consumeren.







Samen staan we sterk
Een ander belangrijk aspect binnen het project is het co-existeren met de lokale bevolking. Er wordt actief bijgedragen aan gemeenschapsprojecten, zo hebben de stamleden de kans een lokale basisschool te bezoeken en deel te nemen aan plaatselijke festivals en ceremonies.





 
Een bezoek aan de Mali district school is
voor veel stamleden (en kinderen!) het hoogtepunt van de week.


Traditionele gebruiken worden zoveel mogelijk gevolgd. Zo wordt van elke nieuwe bewoner verwacht bij aankomst een bundel kava mee te brengen om aan Tui Mali te presenteren tijdens de wekelijkse ‘sevusevu’. Dit is een belangrijk ritueel in de Fijische cultuur en maakt de ‘vreemdeling’ deel van de gemeenschap.
Tui Mali vertelt stralend: “Ik ben erg trots op mijn nieuwe stam. Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om mensen van verschillende kleuren en culturen samen te zien leven, maar op Vorovoro is iedereen gelijk. Er zijn geen verschillen tussen bezoeker en Fijiër. We zijn één stam, één familie.” ■

-

Online lidmaatschap is gratis. Voor een bezoek aan Vorovoro betaal je 220 Britse Pond (rond de 250 Euro) per week. Dit is inclusief vervoer van/naar het vliegveld in Labasa, bootvervoer naar/van het eiland, welkomstpakket, onderdak, een donatie aan de plaatselijke gemeenschap, alle maaltijden en activiteiten op het eiland.
Bij uitstapjes wordt er een bijdrage in de benzinekosten van de boot gevraagd (rond de 10/15 Fiji Dollar).
Boeken kan rechtstreeks via www.tribewanted.com/join of in combinatie met een Feejee Experience toer. (http://www.feejeeexperience.com/)






Afscheid wordt genomen door het zingen van de 'Isa Lei'



Boekentip:
Onderstaande informatie komt van de website van Djoser en Tiara Tours.

ROUTES
Op verschillende plaatsen splitst de spoorlijn zich af waardoor andere treinroutes ontstaan.
- De Trans Siberië Express vertrekt regelmatig vanuit Moskou naar Vladivostok.(Trein nummer 2, Rossia Express). Deze trein is eigendom van de Russische spoorwegen.
- De Trans Mongolië Express naar Ulaan Baatar is een internationale trein die tweemaal per week vertrekt vanuit Moskou (Trein nummer 6). Deze trein bestaat zowel uit wagons die eigendom van de Russische spoorwegen zijn als wagons van de Mongoolse spoorwegen.
- De Trans Mongolië Express naar Beijing is een internationale trein (zeer populair), die tweemaal per week vertrekt vanuit Moskou en via Ulaan Baatar naar Beijing rijdt (trein nummer 4). Deze trein is eigendom van de Chinese spoorwegen.
- De Trans Mantsjoerije Express is een internationale trein die eenmaal per week vertrekt vanuit Moskou via Harbin naar Beijing (trein nummer 20). Deze trein is eigendom van de Russische spoorwegen.
Wij gaan reizen met de Trans Mongolië Express

KOSTEN
Tiara Tours is specialist op het gebied van bijzondere (trein)reizen en biedt een land arrangement van Beijing naar Moskou (dus de Trans Mongolië Express 'andersom', omdat bijna alle reizen in Moskou starten) aan voor € 629,-.
Dit is inclusief de treinreis Moskou-Ulaanbaatar-Beijing (of andersom) in een vierpersoons coupé, transfer van het station naar een guesthouse in Ulaanbaatar en terug en 2x een overnachting (logies), een transfer naar het hotel in Moskou en 1x een overnachting (logies en ontbijt).
Hier komen nog de kosten bij voor aanvullende excursies, maaltijden, verzekering, vaccinaties, visa (€ 55,- China, € 85,- Mongolië, € 60,- Rusland), reserveringskosten (€ 30,-), fooien en persoonlijke uitgaven.
Je kunt de reis upgraden door eerste klas te reizen, maar dan komt er € 99,- bij voor het traject Beijing-Ulaanbaatar en € 249,- voor het traject Ulaanbaatar-Moskou.

BOEKEN VAN TICKETS
Bij het verlaten van de trein vervalt de rest van je ticket en dien je nieuwe treintickets te kopen voor het vervolg van je reis. Echter, door voor vertrek treinkaartjes voor deeltrajecten te kopen is het -met garantie op het vervolg van je reis- zeker wél mogelijk om tussentijds de trein te verlaten; dit is dan echter wel gepland met vaststaande tussenstops, vaststaande aankomst- en vaststaande vertrekdata.
In overeenstemming met de regels van de Russische spoorwegen wordt het ticket niet eerder dan 45 dagen voor vertrek van betreffende trein uitgeschreven. Ga je al eerder op reis informeer dan naar de mogelijkheden om je treinticket in Moskou of China af te halen.
De Trans Siberië Express en ook de andere treinen naar Mongolië en China hebben op elke vertrekdatum slechts een beperkt aantal 1e klas plaatsen beschikbaar, dus daar kun je niet vroeg genoeg mee zijn met boeken.
Over het algemeen is ongeveer 2 maanden nodig voor het regelen van tickets en met name de diverse visa. Hou dus rekening met deze termijn in je voorbereidingen c.q. vertrekdatum!

STOPS
Het is van belang altijd ruim op tijd aanwezig te zijn op de stations, omdat vooral in grote steden de perrons vaak erg lang zijn (500 - 600 meter lopen komt voor) en er anders weinig tijd overblijft om mogelijke problemen op te lossen of je bagage in de coupe op te bergen (er is maar beperkt ruimte beschikbaar onder de banken).
Uiteraard dendert de trein niet non-stop langs de volledige route in één keer door, maar worden er vele korte (paar minuten) en langere (20 - 40 minuten) tussenstops gemaakt. Bij de grensovergangen loopt dit vaak op tot meerdere uren (douaneformaliteiten aan beide zijden, wisselen van treinonderstel tussen Mongolië en China). Je hebt dus vaak de gelegenheid om de nabije omgeving van het treinstation waar wordt gestopt te verkennen. Blijf echter wel in de buurt zeker bij kortere stops en hou er rekening mee dat de treinbeambte of conducteur vaak alleen mondeling aankondigt dat de trein gaat vertrekken (dus geen luid en duidelijk signaal!). Je wilt je trein niet missen met al je bagage er nog in.
De treinconducteur kan dan de coupe tijdelijk voor je afsluiten. Het is echter van belang om nooit waardevolle spullen achter te laten. Documenten, paspoort, visa en geld kun je het beste altijd bij je dragen.

VEILIGHEID
Elke trein wordt begeleid door een veiligheidsbeambte, die gedurende het hele traject op de trein blijft. Op bepaalde kwaliteitstreinen bestaat de beveiliging zelfs uit meerdere personen.
Elke wagon heeft een begeleider "provodnik" die visueel de veiligheid in de gaten houdt en waakt voor orde en rust. In geval van nood kan op elk station van het traject om ondersteuning (een sterke hand) worden gevraagd.

REGELEN VAN TOURS
Tijdens je stops in Irkutsk en / of Ulan Batar zul je vele reisbureautjes, agentschappen, gidsen en andere "mannetjes" tegenkomen die maar al te graag een excursie of tour voor je organiseren.

AAN BOORD
Ieder rijtuig telt negen 4-persoonscoupé’s met aan weerszijden twee bedden boven elkaar. Overdag kunt u comfortabel op de onderste bedden zitten. Per rijtuig zijn er twee was- en toiletruimtes. Er is meestal maar één 1e klasse rijtuig aanwezig. Deze is voorzien van 2-persoonscoupé’s met aan weerszijden een bed. In een enkele trein is de 1e klas voorzien van een doucheruimte. Ook is het mogelijk om in de 2e klas een 4-persoonscoupé voor twee personen te boeken.
De provodniki (rijtuigbeheerders) zorgen voor het reilen en zeilen in het rijtuig, zoals de orde en netheid. U krijgt schoon beddengoed en een klein handdoekje uitgereikt. Soms wordt hier een vergoeding voor gevraagd. Eigen handdoeken zijn aan te bevelen.
De sanitaire voorzieningen worden over het algemeen keurig schoon gehouden, maar het blijft natuurlijk wel een beetje behelpen. Dit “kamperen in de trein” hoort er echt bij en heeft zijn eigen charme. In de coupé’s mag niet gerookt worden. Er is een kleine ruimte tussen de rijtuigen waar gerookt mag worden. Hoewel in Rusland en China de netspanning 220V is, is het voltage in de trein maar 45V. U kunt vragen aan de provodniki om één stopcontact om te zetten naar 220V.

ETEN EN DRINKEN
Op de stations en in de trein wordt de Moskou-tijd aangehouden, maar de treinrestauratie prepareert de maaltijden op lokale tijden, zodat je maag in ieder geval het dagritme blijft volgen.
Het eten in de trein is wisselend van aanbod en kwaliteit, maar over het algemeen redelijk. Voor ongeveer Euro 10,- kun je een complete maaltijd inclusief soep, brood, een hoofdgerecht en een drankje consumeren. Vaak heeft de restauratie ook een klein winkeltje waar je chocolade, noedels of iets te drinken kunt inslaan. Dit is echter wel duurder dan wat je bij tussenstops kunt kopen om de maaltijden aan te vullen.
Afhankelijk van het seizoen, staan op de perrons vaak Russische dametjes zelfgemaakte waar te verhandelen. Dit zijn veelal lokale specialiteiten die variëren van blini's (gevulde pannenkoekjes) tot gerookte omoel (vis). Deze is te koop op de stations bij het Baikalmeer.  Neem voor deze aankopen voldoende klein geld in roebels mee, want wisselgeld kan een probleem zijn.
Voor de gehele treinreis kunt u voor maaltijden en drankjes rekenen op ongeveer € 80,- per persoon.
Alle rijtuigen beschikken over een samovar; een op kooltjes gestookte heetwaterketel. U kunt hier 24 uur per dag kokend water aftappen voor het maken van soep, koffie en thee. Dit kunt u van thuis uit meenemen, maar ook op de perrons is vaak van alles te koop.

REISPERIODE
U kunt het hele jaar door reizen over de Trans Siberische Spoorlijn. Als beste periode raden wij het voor -en najaar aan. In deze periode is niet te koud in Siberië en niet te warm in China. Daarnaast vallen deze periodes buiten het hoogseizoen en vermijdt u de ergste drukte.
Wilt u echt een interessante reis maken? Wij raden u van harte een reis in de winter aan. U ziet prachtige witte landschappen en bevroren meren met prachtig opkruiend ijs. U reist voornamelijk met lokale bevolking, die even nieuwsgierig is naar u als u naar hen. Wees niet bang dat u het koud krijgt, de treinen worden zeer goed verwarmd. En goede kleding beschermt u buiten tegen de Siberische kou.
De gemiddelde temperaturen voor plaatsen op het traject zijn:
Plaats         Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Amsterdam  3 3 5 8 12 15 17 17 15 11 7 5
Beijing        - 4 -1 6 14 20 24 26 25 20 13 5 -2
Irkoetsk        -23 -17 -12 0 7 13 18 14 6 0 -10 -22
Jakoetsk        -42 -35 -22 -7 -5 15 18 15 6 -7 -28 -40
Khabarovsk    -23 -17 -9 3 10 17 20 20 13 4 8 -19
Moskou        -10 -7 -4 5 12 16 18 16 10 4 -2 -7
Ulan Bator       -26-22 -11 1 8 15 17 15 8 -2 -14 -24
Vladivostok     -17 -10 -5 4 9 13 19 21 15 5 0 -12

PROBLEMEN
Als je ticket niet wordt goedgekeurd, is het van belang om van de conducteur te eisen dat hij het hoofd van de trein erbij haalt (natsjalnik pojezda). (Ondergeschikten zijn in Rusland absoluut niet gewend beslissingen te nemen en zullen de passagier liever met een kluitje in het riet sturen). Laat de "natsjalnik" een notitie op het treinticket maken met de reden waarom het ticket niet wordt geaccepteerd. Dat helpt bij het oplossen van het probleem. Wanneer de "natsjalnik" weigert een aantekening op het ticket te maken, ga dan naar het hoofd van het station (natsjalnik vokzala) en eis van hem hetzelfde. Het is van belang te weten dat elke treinticket van de Russische spoorwegen een eigen nummer heeft op grond waarvan altijd valt te achterhalen met wie je van doen had.
Geen enkele persoon heeft het recht om jouw plaats bezet te houden. Het is mogelijk dat een echtpaar of gezin met kinderen hoopte dat deze plaats niet gereserveerd was. In dat geval, dus uitsluitend wanneer het voor jou geen probleem is, kun je overeenkomen om van plaats te wisselen, zodat zij samen in een coupe kunnen reizen. Het is van belang te weten dat mocht het om welke reden dan ook zo zijn dat de conducteur je niet de door jou gereserveerde plaats kan verschaffen, hij verplicht is je een plaats in een andere wagon, desnoods van hogere klasse te bieden zonder daar extra kosten voor in rekening te brengen. (Deze tekst staat letterlijk in het vervoersreglement van de Russische spoorwegen). 
Indien je een plaats wordt aangeboden in een wagon van vergelijkbare klasse alleen in een andere coupe dan kun je instemmen met dit aanbod. Evenwel is het aan jou om te eisen dat je de coupe en plaats krijgt zoals staat vermeld in de reservering. Mocht de conducteur niet in staat zijn het probleem met je op te lossen, roep dan het hoofd van de trein erbij. 
Bij het missen van de trein ga je direct naar het hoofd van het station (natsjalnik), opdat hij contact opneemt met de administratie van de trein en het geval doorgeeft. Probeer vervolgens een treinticket te kopen voor de eerstvolgende trein met dezelfde bestemming als de trein die je gemist hebt. Het is goed mogelijk dat je dan alsnog op tijd aankomt. Wanneer het echter niet mogelijk is om per trein de gemiste trein in te halen bekijk dan de mogelijkheden voor een vliegreis. Ook daarom is het belangrijk om geld, paspoort, waardevolle spullen en documenten niet achter te laten in de coupe. Indien het niet mogelijk is om je trein per vliegtuig te bereiken, dan zal je bagage aan het eind van de rit door de administratie van de trein worden afgegeven bij het hoofd van het station die het zal opslaan in het daartoe bestemde bagagedepot. In geval van nood kun je altijd aan de noodrem trekken. Het is altijd beter om een boete te moeten voldoen dan in een zeer penibele situatie terecht te komen. 
Laat direct op het station een aantekening daarvan op je treinticket maken, door het hoofd van het station of bij de kassa van het station. Het is goed mogelijk dat je het oude treinticket nog kunt gebruiken en moet bijbetalen voor het maken van een nieuwe reservering voor een zitplaats in een trein die nog dezelfde dag vertrekt. Per station kunnen evenwel de regels over een nieuwe reservering en bijbetaling uiteenlopen. 
Elke conducteur is verplicht exact bij te houden welke plaatsen op welk moment bezet zijn, zodat eventuele vrije plaatsen nog tijdens de reis kunnen worden verkocht. Wanneer je het geen prettig idee vindt dat de conducteur voor kortere of langere tijd je treinticket inneemt, maak dan vooraf een kopie, zodat je hem de kopie kunt overhandigen. 

VIDEO
Floortje Dessing reisde met de Trans Siberië Express en maakte er voor RTL Travel een prachtig meerdelig verslag van.
Chris Zegers bezocht Ulaanbataar in Mongolië.
Op de website van RTL Travel vind je ook boeiende verslagen uit ChinaHongkongShanghaiYangshuo en Yunnan.

KAARTEN